Kenapa Tak Nak Pergi Usrah??

Assalamualaikum..
Mungkin sudah sampai masanya saya melontarkan isu yang evergreen bagi orang yg

mengikuti jalan tarbiah..

Usrah..
kenapa malas datang usrah??
kenapa banyak beralasan untuk datang usrah??
kenapa hati berbolak balik nk datang usrah??
kenapa berat hati nak datang usrah??
kenapa datang usrah berselang seli??

USRAH..tetap..USRAH

kadang-kadang best gile..
kadang-kadang membina semangat yg membuak-buak..
kadang-kadang mengasyikkan..
kadang-kadang penuh dengan gurau senda..
kadang-kadang menundukkan hati yg ego..
kadang-kadang mensyahdukan jiwa..
kadang-kadang menyembuhkan luka perasaan..

Tapi..
sebab apa sekarang ni tak nak datang usrah?
sebab..
usrah sekrang ni boring gile…
tajuk yg dibincangkan pun tak best..
naqibah tak best mcm dulu..
asyik tekan-tekan suruh hafal itu ini..
baca bahan itu ini..
bentang plak asyik org yg sama je kena..
selalu kena marah-marah ..
naqibah asyik nak kejar silibus je..
takde usrahmates yg ceria-caring-lovey dovey mcm dulu..
semua bincang hal sendiri-sendiri..
tak penah nak kongsi cerita..
takde gelak ketawa..semua serius mcm bila-bila je nak kena tembak..

lagi?
Tempat usrah jauh sangat..
susah nak pegi..
selalu buat sampai malam-malam..
penatlah..
keje banyak..
asignment berlambak..test bersusun..dateline dh dekat..
kalau pegi, asyik ckap pasal dakwah..
tarbiyah..
bosan!!

OK..
kalau nak cakap pasal usrah..
kena tahu kenapa kita nak usrah dulu?
kenapa kita dikenalkan dengan usrah dulu?
kenapa?kenapa?

sebab USRAH tu NADI TARBIYAH..
NADI DAKWAH..
apa jadi kalau nadi kita terhenti??
kita mati kan?

Cuba bayangkan kita-kita ni anak usrah as-syahid Hasan Al- Banna??
bayangkan..
ada kita nak buat alasan-alasan mcm di atas??

Mesti kita punya iman berapi-api nak buat dakwah..
hari-hari fikir nk dakwah dimana,
siapa yg kita nak ajak,
kat mana lagi kawasan yg belum ada tarbiah islam..
kawasan mana lagi yg tertinggal..
kawasan mana lagi yg tak cukup orang..
kita hantar jundi kita ke sana..

dakwah jalan mcm ribut puting beliung!
sapa yg lalu depan kita, kita nak dakwah..
sapa yg jalan dgn kita, kita bawak pegi dakwah..
dengar je ada org nak belajar islam,
pasti waktu tu tengah makan pun berhenti,..
cepat-cepat tya sapa org tu, kat mana dia tinggal..
jom, sekrang jugak kita jumpa dia..
pasti hari-hari kita tidur dgn sagt sedikit kerana seronoknya bekerja di jalan dakwah..
betul tak?

Tapi sayangnya..benda ni tak berlaku..

kita ni yang faham manhaj tarbiah yg Imam Hassan Al Banna bawak ni pun penuh keluh kesah..
Usrah Kering kontang..
takdak nyawa..takdak roh..
yang ada jasad-jasad keterpaksaan..
Usrah takde peningkatan..sama je dari dulu..
Usrah mengantuk..bincang tak masuk..
Futur dalam usrah..
sebab niat datang usrah dah lain..
Bukan kerana Allah..
mula-mula datang selang seli..
pastu tak datang terus..
seronok lagi hidup tanpa usrah..
boleh enjoy..
boleh buat banyak benda lain dari pegi usrah dua jam..
usrah buang masa, buang tenaga dan buang duit je..

Tapi apa yg buat orang dulu boleh stay dengan usrah?
kalau nak tau, bukan kita je yg rasa macam tu..
ramai lagi senior-senior kita yang rasa mcm tu..
malah lebih teruk lagi..
silibus usrah boleh hafal dari kulit ke kulit..
betapa lamanya berada di fasa yang sama..
tapi kenapa mereka boleh bertahan??

Kenapa ada kakak yg sanggup datang kepada kita jauh-jauh
drive berjam-jam..
semata nak jumpa kita yang macam lari tak lari dari usrah..
tu pun tak sampai 10 minit jumpa..
takde sepatah pun perkataan dakwah yg keluar!
kenapa dia still contact kita even 20 sms dr dia..
satu je yg kita balas..itupun kita balas “ok“..je

Satu je saya percaya dalam hati..
“Allah yg hantar kakak tu pada saya..”

Ini kisah saya..kisah orang biasa..
saya tau, di luar sana ada ramai lg yg lebih faqih dari saya
tapi kenapa saya masih boleh berada di jalan tarbiah..
masih boleh ikut usrah..
ada masa saya futur, ada masa sy okey..

saya pernah jugak terfikir tak nak terlibat dgn jalan ni..
tak nak pegi usrah..tak nak pegi pgram..
tau apa jadi dengan saya..??
saya jadi sangat lagho..
futur..
tak semangat nak buat kebaikan..
jiwa kosong..lost!
hari-hari bertarung dengan syaitan..
hati jadi sakit yg tak boleh nk cerita..
sebab walaupun ramai org sekeliling saya, tp tetap sy rasa sunyi..
sunyi sangat..
kadang-kadang cuba sibukkan diri dgn pgram ilmiah yg lain..
tapi tak sama..
TAK SAMA!memang takkan sama!

SAYA TETAP NAK USRAH!
kerana usrah tu sendiri!!
kerana usrah tu ada hatinya sendiri!!

~HATI YG MENGHIDUPKAN HATI YG MATI~

suka @ tak..best ke tak..bosan tahap gaban pun..
biar kena marah, biarlah usrahmates yg tak lovey dovey..
biarlah naqib/naqibah garang mcm singa hutan pun..
USRAH TETAP KENA PEGI!!
usrah tu ada jiwa yg mendidik.. walaupun dapat pegi 10 minit je.
tetap kena datang!
even hidup rasa lengkap dgn suami/isteri, anak-anak, kerjaya yg cantik, rumah yg besar..
usrah tetap kena cari..
sebab roh usrah tu penting untuk dibiaskan pada ahli keluarga! 

Percayalah,
KALAU KITA LARI DARI MEDAN TARBIAH..
KITA SEMAKIN MENDEKATI MEDAN JAHILIAH..

APA YG PERLU BUAT KALAU USRAH TAK BEST??

1. Cari sebab KENAPA kita suka usrah tu..

kena cari jugak at least SATU!

Macam saya, Saya pergi sebab ORANGNYA..
Orang dalam usrah yg sama-sama ditarbiah.. 
OK..dari dulu saya memang nak kakak,saya nak abang..
sebab saya sulung..
jealous kowt, masa balik sekolah, balik asrama, balik matrik, abg2x n kakak2x kawan2x ambik..
abang dia ni kasi hadiah ni, kakak dia belikan itu ini..
Tapi dalam medan tarbiah, saya kenal ramai kakak-kakak..
dapat kakak usrah yg menenggelamkan rasa nak abang..
sampai saya kuburkan terus perasaan nak sorang abang kandung tu..
disebabkan betapa kakak usrah tu caring, lembut, memahami, protect dan ambil hati saya..
sampai saya jd sayang gila kat kakak usrah tu sampai sekrang..
even sekrang usrah saya bukan dgn kakak tu lagi..

Saya kira memang REZEKI saya sebab saya jenis orang yg senang masuk dgn org lain..
tapi itu bukan ukuran..yg penting apa yg kita bagi pada usrah tu..
disebabkan saya ni bukan org yg serius, asyik main-main & gelak ketawa je..
samada usrah tu serius, saya yg buat usrah tu jadi sesuatu yg santai dan menyeronokkan..
atau usrah tu memang usrah yg santai dan gila-gila..
dan saya sebagai penambah perisa..
perbincangan yg hangat, cerita yg menyentuh kematangan tarbiah..
dan ahli usrah yg totally understanding tiap-tiap kekurangan kami..
dan kami boleh cerita rahsia secara personally atau terbuka..
Setakat kena marah tu, dah tak jadi hal..
asal dapat jumpa ahli usrah.

2.Memberi SESUATU untuk usrah

Pengalaman hampir lari dari tarbiah bagi pengajaran untuk saya menghargai..
betul orang kata
“kehilangan mengajar erti menghargai”

Saya cuba beri hati saya pada usrah..
kadang-kadang tak boleh bagi hati..
saya bagi komitmen dgn baca bahan usrah & bentang..
kadang-kadang tak sempat baca bahan..
saya datang demi ukhwah..
saya nak jumpa jugak ahli usrah saya..
Trust me, mesti ada salah sorang dr ahli usrah tu yg rapat dgn kita..
even bukan semua..carilah sorang..
bagi saya, ahli usrah saya adalah kekuatan saya..
kat usrah ni je, saya boleh ambik sedikit kekuatan dan semangat dr diorang..
even saya dtg hanya 10 minit..
saya rasa PUAS..
dari langsung tak datang..
nilai datang 10 minit dgn tak datang langsung memang sgt besar jurangnya..

3. BERSABAR/BERLAPANG DADA/BERFIKIRAN POSITIF

Orang kata,
kalau nak sesuatu, gunung depan mata kita boleh tolak..
kalau tak nak, Lamborghini depan mata pun tak nak naik..

Adik-Adikku,kakak-Kakakku yg disayangi
Sahabat-sahabatku yg kukasihi..
Jalan Tarbiah tu memang Allah sediakan dalam keadaan sukar..
susah! letih!
perlu pengorbanan yg bukan sedikit..
tapi Allah juga janjikan nikmat dunia untuk kita..
Nikmat UKHWAH,
ke mana pun kita pergi..
dugaan apa yg kita lalui..
PASTI akan ada insan lain yg menguatkan, mendokong dan menyokong kita..
dan ALLAH lah satu-satunya tempat pengharapan yang tinggi..

Di hening malam yang tiada makhluk yang bangun kecuali kita,
kita alunkan ayat-ayat dakwah..
Satu persatu air mata kita gugur dan hati kita yang keras berkarat menjadi selembut mata air.

Bersabarlah, hatta orang yg hebat di jalan dakwah pun struggle mempertahankan usrah mereka

dalam keadaan masa yg suntuk dan sempit..

duit yg mengalir bagai air utk kelangsungan dakwah dan keluarga..

penat jgn cakap, letih jgn kira..

tapi syurga yg dijanjikan itulah yg masih menguatkan langkah..

masih membuatkan mata yg terpejam keletihan masih boleh dibuka..

Berlapang dadalah dengan kekurangan naqib/naqibah dan ahli usrah..

mereka juga berusaha yg terbaik untuk kita..

hargailah mereka dgn menghadirkan diri kita ke usrah..

  1. UNTUK SAHABAT

 Untuk sahabat diluar sana..

mungkin ada yg pernah ikut usrah, tp dah lama tinggalkan..

mungkin ada yg baru tergerak nak pegi usrah..

mungkin jugak yg mengalami situasi ini..

CARILAH KEMBALI USRAHMU!

YA!carilah balik usrah kita yg dulu..

hidupkanlah balik hati-hati kita..

Biar hati kita merah kembali dengan darah tarbiah..

biar hati kita segar kembali dengan ukhwah..

Biar hati kita terikat kembali dengan akar akidah..

Biar roh-roh kita ini bersatu di Jannah!

****************************************************************************

Pernah ke anda terfikir,

Kalau kita meninggalkan jalan dakwah ini..

kemana kita nak pergi?

dimana penghujung hidup kita?
#dipetik dari seorang akhawat fillah :http://fastabiqkhairat.blogspot.com/

Advertisements
This entry was posted in usrah and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s