Daily Archives: August 18, 2019

Malas Melakukan Ketaatan Tanda Penyakit Nifaq

Ketika Allah Subhanahu Wa Ta’ala menyebutkan tentang orang-orang munafik, dimana orang-orang munafik ingin keluar berperang bersama Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam. Akan tetapi Allah tidak menyukai keberangkatan mereka di medan perang. Maka Allah pun jadikan mereka berat hati untuk berangkat ke medan perang. Lalu dikatakan … Continue reading

Posted in munafiq, qiamullail tahajud, taat | Tagged , , | Leave a comment

Perlu ke nak bangun tahajjud?

13/07/2016 Assalamualaikum. Aku bukanlah budak IIUM, tapi nak confess juga. Dulu aku pernah adore dengan seorang akak pengawas, masa sekolah menengah. Aku kagum dengan dia macam mana dia boleh hebat dalam belajar, menjaga batas pergaulan dengan ajnabi, sertai macam-macam pertandingan, … Continue reading

Posted in qiamullail tahajud, Uncategorized | Tagged | Leave a comment

Reply to – “Perlu ke nak bangun tahajud”

Reply to – “Perlu ke nak bangun tahajud” 14/07/2016 Bila baca confession yg “perlu ke nak bangun tahajud” tu, aku rasa terpanggil utk berkongsi pengalaman aku jugak. Aku dah nak masuk sem 5 insyaAllah. Nak dimulakan cerita, dulu aku lah … Continue reading

Posted in qiamullail tahajud, Uncategorized | Tagged | Leave a comment

Agar Shalat Tahajud Tidak Terasa Berat   

Malas menunanikan shalat Tahajud ! atau belum bisa istiqamah menunaikannya ! Sebuah pertanyaan yang selalu ada dalam benak kita, rekan kerja dan mungkin rekan Kompasioner lainnya. Bagi yang istiqamah shalat Tahajud kita bisa bertanya apa saja tipsnya agar kita termasuk … Continue reading

Posted in qiamullail tahajud, Uncategorized | Tagged | Leave a comment

Petua Tuan Guru Nik Aziz Untuk Bangun Tahajjud

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمـٰنِ الرَّحِيمِ Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. يَـٰٓأَيُّہَا ٱلۡمُزَّمِّلُ Wahai orang yang berselimut!. قُمِ ٱلَّيۡلَ إِلَّا قَلِيلاً۬ Bangunlah sembahyang Tahajud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat), نِّصۡفَهُ … Continue reading

Posted in qiamullail tahajud, Uncategorized | Tagged | Leave a comment